ІГРИ НА ЗВАННЯ
“КРАЩИЙ ЗНАВЕЦЬ УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ”
для учнів різного віку

(до Дня української писемності та мови)

Гра “Повна протилежність”

Гравці поділяються на дві групи і утворюють два кола, одне всередині другого. Ті, що у внутрішньому колі, сидять на стільцях, а інші стоять за ними.
Один з тих, що сидять, починає гру, кидаючи хустку кому-небудь з внутрішнього кола, і при цьому вимовляючи яке-небудь слово. Той, кому кинута хустка, повинен відповісти йому теж словом, але протилежним за своїм значенням, наприклад: “холодно – жарко”, “швидко – поволі”, “тихо – голосно”. Відповісти треба одразу і тут же кинути хустку кому-небудь з внутрішнього кола, сказавши нове слово.
Коли ж хтось не зуміє відразу ж відповісти, йому доводиться мінятися місцями з тим, хто стоїть за його спиною, передавши йому хусточку.
Той, хто одержав хустку, продовжує гру новим словом.

Гра “Відповідай швидко”

Гравці сидять півколом. Керівник називає відомий дітям літературний твір і кидає комусь з них хустку.
Спіймавши хустку, гравець повинен швидко назвати будь-якого персонажа цього твору і в свою чергу кинути хусточку іншому гравцеві, називаючи при цьому інший твір.
Хто відповість неправильно, дістає штрафний білет. Але досить після цього відповісти правильно і білет анулюється. Хто ж тричі підряд не відповість, той вибуває з гри.

Гра “Міркуй добре”

Гравці сидять у колі. Один з них кидає будь-кому м’яч і одночасно з цим називає який-небудь склад, наприклад: “ка”. Той, хто ловить м’яч, додає склад, щоб вийшло певне слово: “ка-ша”, “ка-мінь” тощо.
Цю гру можна провести ще й так: той, хто кидає м’яч, називає яку-небудь професію, наприклад, “редактор”, а той, кому кинуто м’яч, повинен назвати річ, що стосується даної професії, наприклад: “книжка”, “газета” тощо.
Може бути і важче завдання, наприклад, сказати риму. Виконати його вмить, звичайно, важко. Тому той, хто кидає м’яч, сказавши слово, до якого слід дібрати риму, лічить до п’яти, а той, хто впіймав його, повинен протягом цього часу дібрати до сказаного слова риму.

Гра “Пригадай слово”

Гравці стають у коло, руки на поясі. Один з гравців кидає кому-небудь і колі м’яч. Той, хто спіймає його, повинен сказати яке-небудь слово на умовлену заздалегідь букву, наприклад, “Ц”. Гравець, який спіймав м’яч, каже: “Цифра” – і одразу ж кидає м’яч третьому, який тут же додає слово на цю ж букву – “циркуль”. Третій кидає четвертому, четвертий каже, наприклад, “циркуляція” і, не затримуючи м’яча, кидає його п’ятому і т.д.
Букві вибирають залежно від складу і віку гравців або на яку є найбільше слів і їх найлегше дібрати (в, м, к, с і т.д.).
Слова потрібно придумати швидко, не затримуючись. Повторювати вже сказані слова не дозволяється.
Програє той, хто повторив уже сказане слово або нешвидко придумав нове слово.

Гра “Ланцюжок”

У цій грі треба скласти ланцюжок із слів так, щоб остання буква одного слова збігалася з першою буквою наступного.
Гравці стають у коло. Один з них кидає комусь м’яч і водночас каже якесь слово, наприклад, “Дніпропетровськ”. Той, хто спіймав м’яч, повинен одразу ж сказати інше слово, яке починалося б на ту букву, якою закінчується попереднє слово. В даному випадку на букву “А”. Він, наприклад, каже: “Алчевськ” – і кидає м’яч далі по колу. Третій повинен сказати слово на букву “Р”, наприклад, “Рівне”, четвертий на букву – “Н” – “Нікополь” і т.д.
Можна умовитися брати слова, обмежуючись якоюсь однією темою, наприклад: звірі, риби, птахи, географічні назви тощо.
Всі слова повинні бути в називному відмінку однини. 

Гра “Так” і “ні” не говори”

Гравці сідають півколом. Один з них – ведучий. Він ставить запитання то одному, то другому гравцеві. На всі запитання треба швидко відповідати, але не можна при цьому говорити ні “так”, ні “ні”. Наприклад:
– Ти був влітку в таборі?
– Був.
– Любиш кататись на ковзанах?
– Люблю.
Той, хто відповість на поставлене запитання “так”, ні “ні”, змінює ведучого.

Гра “Три слова”

Гравці стають у коло. Посередині – ведучий. Він то одному, то другому з гравців говорить які-небудь три слова, а гравець повинен скласти з них ціле речення.
Виграє той, хто найшвидше складе речення.

Гра “Літературний атракціон”

Ведучий називає прізвище письменника. А гравці повинні назвати його твір. Той, хто назве першим, той стає ведучим.

Гра “Література і числа”

Є літературні твори, до назви яких входять числа. У кожного з гравців – аркуш паперу і олівець. Хто за 2-3 хвилини напише найбільше таких назв творів – той виграє.

Гра “Література і музика”

Керівник пропонує гравцям пригадати літературні твори, на які написана музика.
Виграє той, хто назве найбільше творів.

Гра “Літератори”

Гравці сідають у коло. Керівник дає тему оповідання. Один з гравців починає оповідати на цю тему, доходить до цікавого моменту і, не закінчивши фрази, замовкає.
Гравець, який сидить справа, продовжує оповідання і, сказавши кілька фраз, пропонує продовжувати своєму сусідові і т.д.
Оповідання виходить дуже веселе, повне несподіваних пригод, з невідомим для всіх закінченням.
Виграє той, чия частина оповідання буде найкращою.

Гра “Рими”

Гравці записують одне й те саме слово, а потім протягом 3-5 хвилин кожен добирає до цього слова рими.
Виграє той, хто напише найбільше слів, які римуються. Обрати слід іменник або прикметник, а не дієслово, бо римувати дієслово легко.

Гра “Вірші на замовлення”

Кожен гравець  дає своєму сусідові зліва чотири слова, які римуються між собою, а той повинен придумати вірш на чотири рядки.
Приклади римованих між собою слів: лінь-тінь, день-пень, луна-вона, річка-стрічка і т.д.
На складання віршів дається кілька хвилин, після чого кожен читає те, що він придумав.
Гра цікава, коли дані слова менш підходять.

Гра “Буриме”

Це стара літературна гра. Учасники гри повинні написати вірші на задані рими. Тема віршів може бути заздалегідь обумовлена або довільно обрана кожним гравцем. Гра проходить так: усі сідають у коло, на початку обирають рими. Для цього кожен із гравців записує на своєму аркуші два слова, що римуються, і, загорнувши аркуш, передає його по колу сусідові справа. Обмінявшись аркушами, гравець знову записує двоє слів, що римуються, і знову передає по колу.
Тепер перед кожним виявляється аркуш з двома несподіваними римами, довільно визначеними товаришами. На ці одержані рими і треба написати вірші. Коли рядки заповнюються, гравці по черзі читають вірші. За кращі вірші колективно визначається від 1 до 3 очок.
У цій грі перемагає той, у кого більше літературної винахідливості і дотепності.

Гра “Сто слів”

Можна організувати змагання: хто напише найбільше іменників, які починалися б з однієї і тієї ж букви. Перший, хто напише сто слів, голосно про це повідомляє. Всі зразу перестають записувати. За кожне слово зараховується очко.
Записати сто слів на одну букву не легко. Тому для молодших школярів кількість слів модна зменшити до 50 або навіть 25. Кількість слів можна зменшити і тоді, коли слова починаються на я, ц, ш, щ. Набрати 10 слів на ці букви теж важко.

Гра “Словоутворення”

Чи багато слів можна скласти з букв, які входять в слово “гідроелектростанція”?
Можна провести конкурс. На аркуші цупкого паперу креслять дев’ятнадцять однакових квадратиків, а в кожному з них, розміщуючи по одній букві, пишуть слово “гідроелектростанція”. Потім розрізують квадратики. Буде розрізаний алфавіт з дев’ятнадцяти букв, які входять в слово “гідроелектростанція”. Тепер можна почати складати слова (електрон, електрод, рос, наріст, танк та ін.).
Склавши слово, записують його на папері і тоді складають інше.
Складати можна тільки іменники  в називному відмінку однини. Якщо слово вживається лише в множині, воно теж може бути.
Хто складе найбільше слів, той виграє.

Гра “Дивись у корінь”

Відомо, що основну частину слова без префікса і суфікса називають коренем, наприклад, коренем слова “візник” є “віз”.
Щоб брати участь у цій грі, великої підготовки не потрібно. Береться один корінь, а завдання гравців написати найбільше слів з спільним коренем.
Наприклад, взяли корінь “хід”. Учасники гри записують його і починають змагання. Швидко записують слова: вхід, схід, захід, прихід, відхід, підхід тощо, поки хвилинна стрілка не відрахує обумовлений час, наприклад, п’ять хвилин. Все! Записувати закінчили. Виграє той, у кого виявиться найбільше слів, які не повторюються у товаришів.

З сайту “Словесник Севастополя”

"Весела Абетка" - складова великого сайту "Українське життя в Севастополі".
Ідея та наповнення - Микола ВЛАДЗІМІРСЬКИЙ.