Українські народні музичні інструменти Народні музичні інструменти України – це яскрава сторінка історії музичної
культури українського народу. Вони виявляють багатство його душі, свідчать
про високу матеріальну та духовну культуру. Українські народні музичні
інструменти є ще одним підтвердженням наспівного, мелодійного характеру
української музики, її багатоголосся. Духові народні музичні інструменти З моменту свого виникнення духові народні інструменти не зазнали великих змін. Народні духові інструменти являють собою пусті трубки виготовлені з дерева або кори. Звук в них утворювався завдяки коливання повітря в самій трубці. Коливання досягається за допомогою губ або спеціальним приладом – язичком. ВОЛИНКИ. Дуда, коза, баран, міх – все це назви одного
і того самого народного музичного інструмента, що відомий багатьом народам
світу. Найбільш розповсюджена його назва – волинка. Вона виготовляється
з вичиненої шкіри кози, або теляти. З цієї шкіри роблять суцільний міх,
який служить резервуаром повітря. В один з отворів міха вставляють трубку,
через яку музикант вдуває повітря. Друга трубка – ігрова. У ній, крім
пищиків, є 6 отворів для зміни висоти звуку. Третя трубка з басовим
пищиком забезпечує бурдонний (постійний) звук. Наповнивши міх повітрям,
музикант натискує на нього ліктем і посилає повітря в ігрову та бурдонну
трубку, викликаючи верескливе звучання пищиків. ЖАЛІЙКА – дерев'яна дудка. У її кінець вставляється пищик. У верхній частині має 6-9 отворів для підсилення звучання. На кінець трубки надівається розтруб, що виготовлюється з коров'ячого рогу або берести. Жалійка має різкий, голосний, гугнявий звук. Інструмент використовується в п'єсах награвального, танцювального характеру. БРЬОЛКА – народний інструмент типу гобоя з подвійним пищиком (язичком). Схожий на жалійку, але значно м'якший та благозвучніший, використовується в танцювальних, хороводних п'єсах. СВИРІЛІ, КУВИЧКИ. У всьому світі відома багатоствольна флейта, яку в стародавні часи називали флейтою. В українській народній музиці відомо кілька різновидів багатост-вольної флейти. Найпростіші з них – кувички. Музиканти розрізняють свирілі із свистко-вим пристроєм і без нього, правосторонні й лівосторонні, залежно від висотного розташування звуків у висхідному чи зворотному порядку. Кувички мають ще одну назву – кугікли – це набір дерев'яних дудок. Кожна дудка має один звук. Інструмент не має певного діапазону. В оркестрі застосовується рідко. СВИСТУЛЬКИ, ОКАРИНИ. Окарина в перекладі з італійської-
гусенятко. Так назвали свисткову флейту, що робиться з дерева, має яйцевидну
(сферичну) форму і свистковий пристрій. Інструмент має десять ігрових
створів. Звучання окарини казкове, часом фантастичне. Грають на окарині,
імітуючи звуки диких тварин, птахів, особливо кування зозулі. СОПІЛКА ТА її РІЗНОВИДИ. Сопілка – один з найбільш
розповсюджених у музичному побуті України інструмент. З глибини тисячоліть
дійшов він до нас із багатьма назвами: сопілка, денцівка, флояра, зубівка,
теленка... За кожною назвою криється принципова конструктивна відмінність,
нові специфічні прийоми видобування звуку. Виготовляли сопілки з верби,
клена, калини, смереки, груші, бузини. На Гуцульщині така сопілка зветься
денцівкою. Звук у неї соковитий, насичений. СУРМИ. Численні літературні джерела донесли до нас
відомості про побутування у військовій музиці українського козацтва
дерев'яної конусоподібної трубки, що звалася сурмою або козацькою трубою.
На жаль, тогочасний інструмент не зберігся. ТРЕМБІТА, РІГ, РІЖКИ. У музичному побуті мешканців
Карпат нерідко можна зустріти овіяний легендами екзотичний інструмент,
який здавна був супутником гуцулів. Це – трембіта. У старовину вона
була сигнальним інструментом. Кілька дозорців, які розміщувалися на
вершинах гір, сигналом трембіти передавали звістку про наближення ворога.
У наш час сигналом трембіти повідомляють про приїзд артистів у гірське
село, початок весілля чи іншого урочистого свята. З давніх часів збереглася
традиція звуками трембіт сповіщати про перший вихід худоби на гірські
пасовиська. Іноді трембітарі подають сумну звістку про смерть когось
із гірських жителів. ВОЛОДИМИРСЬКИЙ РІЖОК отримав розповсюдження у ХVІІІ-ХІХ ст. в центральних губерніях Росії. Ріжок має м'який тембр, дещо гугнявий, нагадує звучання гобою. За характером більш світлий. Володимирський ріжок мас різновиди: сопрано (діапазон –«соль» першої октави – «сі» другої октави); альт (азон: «до» першої октави – «мі» другої октави); тенор (фа) «соль» малої октави – «ля» першої октави). Настроєні ріжки діатонічно. В оркестрі соло ріжка зустрічається дуже рідко, частіше використовується в ансамблях з 3-4 інструментів. Струнні народні музичні інструменти в Україні БАНДУРА (польськ. – bandura; походить від грецької
паудойра — триструнний інструмент) – український багатострунний шинковий
музичний інструмент. Починаючи з XVI ст. літературні та іконописні джерела
згадують про існування на території України струнних музичних інструментів,
що звалися кобзами, мали різну форму і конструкцію, вимагали відмінних
прийомів гри. Серед цих інструментів з'являлись і такі, що мали поруч
з ладовим грифом струни на корпусі. У них і втілено було ідею майбутнього
акомпонуючого інструмента, на якому не перебирають струни, а видобувають
щипком сріблясті звуки з певних струн. Так, звільнившись згодом від
ладів та замінивши їх на грифи, цей інструмент став оригінальним витвором
українського народного мистецтва, грою на якому супроводжували свої
пісні та думи легендарні кобзарі. І сьогодні цей інструмент служить
емблемою українських народних музичних інструментів. У літературі зустрічається
назва кобза. БАС. БАСОЛЯ. КОЗОБАС. У невеличких народних ансамблях і оркестрах в Україні, зокрема у троїстих музиках, зустрічається акомпануючий інструмент, що зветься бас, басоля. Його зовнішній вигляд нагадує скрипку або віолончель. У центральних та східних регіонах України зустрічається чотириструнна басоля, а в західних – триструнна. Грають на басолі смичком. На Закарпатті є п'ятиструнна басоля. Оригінальним народним інструментом, що увібрав у себе ряд елементів музичного побуту Гуцульщини, став козобас. Під акомпанемент басолі на весіллі водили козу. Пізніше виникла ідея зробити басолю з прикрасою – голівкою кози. То ж не дивно, що його назвали козобасом. Цей інструмент найчастіше зустрічається у фольклорних ансамблях. ЛІРА – струнний щипковий музичний інструмент з найдавніших
часів відомий народам Ближнього Сходу, Єгипту, Греції, Риму. Виконавець
грає на лірі сидячи, корпус інструмента спирається на його коліно. Звуковидобування
на лірі здійснюється переборами струн пальцями (або плектром). За конструкцією
ліра близька до кіфари. Класична ліра має 7 струн, але з роками кількість
струн змінювалася. СКРИПКА (від старослов'янської скрипати – скрипіти) – струнний смичковий інструмент. Класичний вид його вироблявся ще в ХV-ХVІ віках одночасно у різних країнах (Польщі, Італії, Франції). На півночі Італії виникли цілі школи скрипкових майстрів, особливо в Кремоне, де працювали Андре та Ніколо Аматі, Дж. Гварнері, А. Страдиварі. Саме цими майстрами була розроблена конструкція скрипки, яка й у наш час є найкращою. Група скрипкових інструментів заклала основу класичного складу симфонічного оркестру ще в середині XVIII ст. Скрипка інтенсивно розвивається і як сольний інструмент. Нові жанри інструментальної музики ХVІІ-ХVІІІ століття – сольна соната і сольний концерт — виникли спочатку саме як жанри скрипкової музики. ТОРБАН. У середні віки в Європі був відомий лютнеподібний
інструмент з двоповерховою головкою грифу. На вищому знаходились струни,
що вільно проходили поруч з грифом. Корпус його був глибокий і овальний. ЦИМБАЛИ (від угорської – сіmbаlоt) – струнний ударний
музичний інструмент, який має дерев'яний корпус трапецієподібної форми
з натягнутими на ньому струнами. Видобування звуку на цимбалах здійснюється
завдяки ударами палички (або колотушки) по струнам. Народні ударні та шумові музичні інструменти в Україні Українські ударні народні інструменти виникли ще раніше, ніж струнні
та духові. У XVII ст. старовинні бубни перетворилися у барабани, литаври
і бубон з бубонцями. Народні ударні інструменти в оркестрі замінюються
на трикутник, кастаньєти, бубон, коробочку, тарілки, малий барабан,
з певною висотою дзвіночки, литаври, ксилофон. ЛОЖКИ ДЕРЕВ'ЯНІ – звичайні селянські супові ложки. Щоб вони звучали голосніше, використовують тверді та '"дзвінкі" породи дерев. Звук ложок нагадує звук кастаньєт, але більш відкритий по тембру. ТРІСКАЧКИ – набір дерев'яних дощечок (20), які нанизані на жильну струну й утворюють сухий та різкий звук. На тріскачках вистукують грайливі ритмічні фігури. НАКРИ – невеликі глиняні горщики з натягненою на них шкірою. Вони були введені В. В. Андрєєвим, але зараз вони майже не застосовуються. Їхнє місце зайняли литаври. РУБЕЛЬ – дошка з нарізаними поперек зубцями. Грають на рублі твердою палицею, утворюючи сухий іскристий потік звуків. Уживається рубель у п'єсах жартівливого, скерцозного характеру. Найпоширенішим ударним інструментом у народній музиці є БУБОН (решітка). Легкий дерев'яний обідок, обтягнутий з одного боку шкірою – це найпростіша конструкція бубна, що був відомий на Україні ще за часів Київської Русі. Сучасні матеріали, металеві дзвіночки, тарілочки, гарне оздоблення змінили виїляд бубна, що завжди супроводжував танцювальну музику, входив до складу полкової музики війська Запорізького. Серед виконавців-бубністів на Україні добре відоме ім'я Павла Дубровенка, який грав у квартеті цимбалістів у Державному українському народному хорі. Талановитий народний виконавець на бубні не тільки відбивав ритм, мелодії, а й прикрашав їх виклад то несподіваним, але доречним акцентом, то дзвіночками бубна, то ударом ліктя по кругу натягнутої шкіри. Із західних областей України в інші регіони країни прийшов екзотичний ударний інструмент, що за специфічне забарвлення звуку зветься БУГАЙ. У невеличкій конусоподібній діжечці верхній отвір обтягнуто шкірою. До неї в центрі прикріплено пучок конячого волосся. Музикант зволоженими у квасі руками сіпає за волосся і видобуває найбільш стійкі звуки акорду. Валентина БЄЛІКОВА |
|
|||||||||||||
|