Історична довідка. Серед чеснот, які властиві кожній вихованій дитині, не останнє, а одне з чільних місць, посідає почуття сорому, або цнотливості. Вона вимагає особливих турбот і особливої уваги батьків, зобов’язаних її виховувати у своїх дітях. 1) Оберігати своїх крихіток від усього, що нівечить святе почуття цнотливості. 2) Остерігтися, щоб тобі самому не стати причиною розтління безвинності своїх дітей. Але як батьки можуть бути такою причиною? По-різному. Дуже багато батьків уже від народження передають дітям пристрасть до чуттєвості, нахил до безсоромності, яка стає сумною й фатальною спадщиною на все життя. Отож, чиї батьки від юності віддавалися чуттєвим задоволенням, дошлюбний час провели в непомірності й нецнотливості, якщо вони й у шлюбному стані нехтують законом, не вміючи вгамувати свої тілесні пристрасті, то схожа хтивість спадково передається дітям. Нехай це добре пам’ятають як батьки, так і юнаки й дівчата, які мають брати шлюб. Гріхи юності батьків часто у найгірший спосіб відображаються на дітях. Батьки часто винні за розтління, псування дітей уже тим, що вони занадто їх пестять. Діти, які сплять на занадто м’яких і теплих пуховиках, подовгу ніжаться в ліжку, діти, яким дають надмірну поживну й приправлену прянощами їжу або які дуже рано привчаются до вживання спиртних напоїв, нарешті, діти, які ледарюють, — перебувають у великій небезпеці втратити свою невинність і зазнати впливу таємного гріха юності. Дуже багато батьків несвідомо, або й свідомо, бувають спокусниками власних дітей своєю необережною, а іноді навіть безсоромною поведінкою. Йдеться про тих батьків, які при дітях вільно одягаються й роздягаються, про матерів, які недостатньо скромно й акуратно годують грудьми своїх крихіток, які залишають чотири– і п’ятирічних і старших дітей спати в одній спальні з собою, а іноді навіть кладуть із собою у постіль; далі, батьки, які між собою або з іншими ведуть у присутності дітей нескромні двозначні розмови, розповідають звабні події, допускають аморальні жарти, у занадто грубих виразах говорять про статеві відносини, занадто вільно поводяться між собою тощо. До всіх батьків, які ось так чинять у присутності дітей, насамперед стосуються грізні слова Спасителя: хто спокусить одного із братів Моїх менших, віруючих в ім’я Моє, тому краще було б, якби жорно повісили йому на шию й він потонув би в безодні морській (Мт. 18, 6). Остерігайтеся ж, християнські батьки, накликати на себе такий страшний вирок, уникайте у ваших розмовах, у ваших стосунках, у всій вашій поведінці того, що вашим дітях може спричинитися до спокуси й спонукання, до таких речей, яких їм краще й не знати. Тримайте ваших дітей доти, поки це можливо, у певному незнанні про статеві стосунки. Якщо ж ваші діти самі запитують про щось таке, то відповідайте обережно, ухильно, не відкриваючи їм усієї істини, але й не вдавайтеся до обману й казкових вигадок. Ніколи не потрібно налаштовувати їх, що гріх говорити про ці речі з іншими. Бо нерозсудливо наштовхувати дітей на такі питання, бо це ще більше розпалює їхню цікавість, і вони можуть шукати відповідей в інших і, швидше за все, у своїх товаришів. Зрозуміло, що значно краще, якщо підліток довідається про ці речі з вуст благочестивих батьків, ніж від легковажних або порочних товаришів. 3) Стежте за малими дітьми, щоб їм не випадало нагоди спокушатися до втрати цнотливості. І в цьому випадку стежте пильним оком за спальнями малечі. Облаштовуйте кожній дитині окрему постіль, якщо маєте для цього можливість. Суворо стежте, щоб у вашому будинку не було ні книг, ні картин, які своїм змістом шкідливі, і можуть, якщо потраплять дітям до рук, наражати на небезпеку їхню цнотливість, опоганити чистоту їхніх почуттів і уяви. Батьки зобов’язані стежити за дітьми й тоді, коли вони займаються іграми на вулиці, і не дозволяти їм спілкуватися з дітьми зіпсованими, грубими й невихованими. 4) Сій у серцях дітей твоїх любов до сором’язливості й цнотливої чесності з релігійних підстав, а не тільки задля суспільної моралі. Якщо хочете виховати в дітях ваших цнотливість тільки тому, що вільна поведінка може шкодити їм в очах людей, то ви в такий спосіб не виховали б і не посіяли б у серцях їхньої щирої чистоти, бажаної Богові. У цьому випадку ваші діти тільки здаватимуться чистими й безневинними перед світом, але серця їхні можуть бути гніздом нечестивих пристрастей. Щоб діти були воістину чисті й безневинні, для цього маєте навчити їх любити чистоту й безвинність заради Бога й заради ж Бога почувати відразу до нечистоти й нецнотливості, бо наскільки приємна Богу чеснота цнотливості, настільки мерзенний і огидний для Нього порок нецнотливості. Отож, необхідно постійно вказувати дітям на око Бога, Який бачить усе таємне, проникає у найглибші схованки серця, перед Яким ніщо не може приховатися, і Який на кожен нецнотливий помисел, на кожне нечистиве вважає тяжким гріхом. Корисно нагадати дітям про святого ангела-хранителя, який і вдень, і вночі присутній при них і пильно стежить за ними. «І якщо він помітить у їхніх думках щось нечисте, то стане обвинувачем їхнім перед Богом. Страх перед всеприсутністю і всевіданням Бога й постійне пам’ятання про ангела-хранителя будуть найкращими стражами невинності й цнотливості ваших дітей. Ось як слід виховувати в дітях святе почуття цнотливості. (За матеріалами «Українського церковно-історичного журналу») |
|
|||||||||||||
|