Леся ХРАПЛИВА
ВІТЕР З УКРАЇНИ
ВИШИВАНІ КВІТКИ
Було це давним-давно на нашій Україні. Жили у городі
Чернігові1) брат із сестрою. Брат називався Яромир, а сестра — Доброслава.
Яромир був лицар славний, тисяцький у війську княжому. Коли виїздив,
було, ранком із двору у степ — на білому коні, у блискучій зброї, попереду
війська свого, то здавалося, що сонце ясніше світить і буйна трава степова
до ніг йому стелиться.
На вулицях города всі з пошаною уступалися Яромирові з дороги, бо знали,
що немає лицаря над нього. А найбільше боялися його люті половці2) у
степах. Бо знали, що як тільки вийде він у чисте поле, як тільки махне
мечем, то горе буде їм, поганим.
А Доброслава гляділа крізь мале віконце у своїй хороминій,3) як проїздив
Яромир вулицями, і раділа, що ніхто йе має такого хороброго брата, як
вона.
Та ось вирушив великий князь київський на лютих половців. Пішов з ним
і Яромир із своїми дружинниками.
Пройшло багато днів, аж ось повертаються княжі вої4) і кажуть Доброславі:
— Із сумною вісткою прислав нас до тебе князь київський: взяв лицаря
Яромира живцем хан5) половецький у неволю. Повіз його в далекі степи
половецькі. Даремно старалися ми його догнати...»
І заплакала Доброслава. А ранком, коли ще челядь6) спала, пішла у світ
шукати свого брата.
Ще весело їй ішлося, поки проходила селами українськими. Тут люди радо
її гостили, на ніч приймали, та ще показували, кудою їй у степи половецькі
мандрувати. Ще неважко було, коли вийшла в степи7) українські. Трава
там така буйна-буйна, а квітів барвистих так багато, аж за очі бере.
А понад степом різної птиці стада, і всі летять на схід. Пішла за ними
і Доброслава, бо знала, що туди дорога до половців.
Та вийшла у степи половецькі, а там уся трава жовта, зів'яла, гарячим
сонцем спалена. Ні квітів, ні птичок не видно. А сонце пече, і йти важко.
Та не приставала Доброслава, а все спішила, щоб якнайшвидше до Яромира
дістатися.
Довго блукала вона степом, уже з утоми та голоду ледве ворушитись могла,
аж ось — стоять у степу гострокінчасті половецькі шатра. Підійшла вона
ближче і стрінула сторожу половецьку. Розказала їй, хто вона та чого
шукає. Посміхнулися злобно половці і повели її до свого хана.
А хан і справді держав Яромира у себе, в наметі замкненого. І щоразу
питав його:
— Чи хочеш, лицарю руський, Яромире, мені на службу стати, разом зі
мною русичів8) воювати? Дам тобі, чого лиш забажаєш, ще й за сина свого
тебе прийму».
А Яромир відказував:
— Немила мені твоя служба, хане. Я — руський лицар, а русичі вірні до
смерти князеві своєму та землі
своїй. Не буду я задля твоїх багатств наші звичаї прадавні ламати!»
І розлютився тоді хан дуже, сказав замкнути Яромира в окремому шатрі,
куди ні один промінчик сонця не заходив, і наказав його самою водою
та сухим хлібом кормити. І мучився Яромир, чорнів та охлявав з кожним
днем. Вже здавалося: не то що мечем орудувати, а навіть кроку поступити
не зумів би. А все таки, коли хан питав його знов, чи готовий він князя
свого зрадити, Яромир відповідав: «Ні!»
Коли хан побачив Доброславу, задумав їй з помсти великого болю завдати.
Сказав він:
— Є у нас лицар Яромир, та не хоче він сестри ні бачити, ні знати. Він
уже до половців пристав і давно забув про Русь і про князя свого. І
ти, дівчино, найкраще теж поклонися мені; тоді він, може, і з тобою
говорити захоче».
І запалало личко Доброслави гнівом, і сказала вона:
— Може й поклонився вам мій брат, коли ви його чи то голодом, чи мукою
приборкали. Та я вам не поклонюся ніколи!»
І, мов вітер степовий, вибігла з ханового шатра і помчалась у степ.
А там упала на землю, від степового сонця гарячу, і гірко-гірко заридала,
що відцурався братік її Яромир і землі рідної, і сестри своєї.
А потому встала і пішла, куди ноги понесли. І так зайшла знов у степ
український. Почула знов, як заспівали хором пташки, побачила квіти
барвисті, пахучі. І подумала: як же це міг братік мій такої краси відцуратися?
От якби я змогла йому хоч трохи цих квіток передати!
Почала зривати квіти, сіла і заходилася плести з них сорочку для брата.
Що білі квітки — то полотно, а що сині, червоні, жовті — то дивні взори,
які вона на плечиках,9) на пазушці10) та на дудах11) повимережувала.
Скінчила вона робити сорочку, завинула її в ніжне павутиння, щоб дорогою
не понищити, і пішла знов у степи половецькі.
Підійшла до табору половецького темної ночі і стала сторожів благати:
— Занесіть цю сорочку лицареві Яромирові, що у вас пробуває!
Довго — довго не хотіли половці вволити її волю, а вкінці один із них
змилосердився і сказав:
— Давай сюди, дівчино. Занесу я її твоєму братові, коли так дуже просиш!
Приніс сорочку, квітами українськими мережану, до шатра Яромира, кинув
йому, а сам швидко пішов, щоб, бува, хто не підглянув.
Одягнув Яромир на себе цю сброчку і — диво дивне!
Що ось і ворушитись не мав сили, — а нараз знову сила давня, лицарська
повернулася йому. Що колись здавалося йому, що вже ось-ось на землі
половецькій йому марно загинути доведеться, — а тепер туга за рідною
землею і на місці всидіти не давала.
Нічкою невидною викрався Яромир із намету12) ворожого і буйним вихром
погнав у степ. Дарма, що половці на конях його здогнати хотіли. Він
добре поміж травами високими ховався і їх щоразу зі сліду зводив.
Аж знайшов він у степу сестру свою Доброславу. Розказав їй, як то квіти
українські, що з них вона своїми руками йому сорочку сплела, йому силу
та відвагу дали, щоб із половецької неволі врятуватися.
Тоді пішли вони обоє в Україну. Де небо синє, де ясні зорі, де тихі
води, де квітки — найкращі в усьому світі. А в городі славному Чернігові
дожидали Яромира його дружинники.
І з того часу всі українки залюбки вишивають-мережають квіти барвисті.
І хто лише гляне на ці квіти, хто їх рукою торкнеться, тому стає радісно
на серці — бо така вже дивна сила тих квіток...
1) Чернігів — старовинне місто в Україні, по лівому
боці Дніпра. Чернігівщина одна з перших українських земель прилучилася
до княжої Київської Держави, що була нашою першою українською державою.
2) Половці — мандрівне плем'я,
що часто нападало на Україну в княжі часи.
3) Хоромина — кімната.
4) Дружинники — вояки.
5) Хан — половецький князь.
6) Челядь — слуги.
7) Степ — велика рівнина, покрита
травою та низькими кущами
8) Русичі — так називали себе
українці в княжі часи.
9) Плечики — рамена в сорочці.
10) Пазушка — розріз у сорочці
спереду.
11) Дуди — долішнє закінчення
рукавів.
12) Намет — шатро.
Далі
До змісту Леся ХРАПЛИВА ВІТЕР З
УКРАЇНИ