Мандрівникам
треба було пройти довгий шлях крізь вікові
Самарські ліси, відвідати Самарський монастир,
і далі, через хутір Веселий, Велику Могилу,
села Спаське та Чаплі, вийти до Старого
Кодака. Коли ввійшли в ліс, набігло
багато звірів: тут були олені, вепри, зайці,
хорти, вовки, рисі... На гілках дерев защебетали
птахи.
— Добридень вам, любі! — лагідно всміхаючись,
здоровкались з лісовими мешканцями наші
діди. — Ось вам сухариків. Не кривдять вас
тут?
Наперед вийшов старезний підсліпуватий ведмідь.
Він підвівся на задні лапи й став щось гарчати...
— Он воно як..., — похитав головою Кахикало.
— Чуєш, серце, каже ведмідь, що люди все
частіше приходять до лісу з сокирами, шоб
валити старезні дуби-велетні. Кхе, кхе.
А пани з молодими паничами внадилися сюди
стріляти звірину. Ех-хе-хе. Немає спокою
в світі ні людині, ні тварині.
Спочатку Власа здивувало те, що діди знають
мову звірів, але тут він пригадав історію
з сомом на дні річки, і потім вже не дивувався
тому, що бачив. Адже його діди можуть —
що завгодно! Звірі провели гостей
до Святої Запорозької Криниці, а там розбіглися
хто куди лісовими стежками.
— Ади, Власику, — якось урочисто промовив
дід Базікало. — Це — Свята Криниця. Вона
має чудодійну силу: варто тільки перехрестити
її в спеку — негайно навкруги Самари піде
дощ.
— Так не буває, дідусю, — махнув рукою Власик.
— Дощик іде, коли на небі хмариться. А сьогодні
небо чисте-чисте.
— Не віриш! Добре. Ось перехрести Криницю
й побачиш.
Перехрестив Улас Криницю — справді: маленькі
кришталеві крапельки заходилися відстукувати
пісню дощу в густих кронах вікових дубів.
Перехрестив дід Базікало Криницю тричі —
й дощу як не було.
— Ну що, браття, — сказав дід Кахикало,
— поп'ємо святої водиці, та підемо собі
далі. Що скажете?
— Громада — це рада, як вирішить, так і
буде, — випалив бадьоро дід Базікало.
— Може, хто інакше міркує? Кхе, кхе...
— Ні.
— Ні.
— Тоді — вперед!
...Усе
далі й далі заходили вони в ліс. Десь опівдні
спіткала їх біда: Власик наступив ногою
на товстого, наче голобля, змія, з жахом
підскочив, хутко кинувся тікати, але перечепився
через ломаччя, впав, дуже пошкодив собі
ногу і не міг самостійно продовжувати подорож.
Діди, не гаючись, привели до тями хлопця:
дід Кахикало присипав рану тютюновим попелом,
а дід Базікало приклав до неї кавалок землі,
змішаної зі слиною. Біль стухав, але йти
Влас все ще не міг.
— Посидь, посидь, серце. Так-таки, так.
Кхе, кхе. Відпочинь. Тут недалечко одна
бабуся живе, на прізвисько Скрипуха, то
вона тебе швиденько бігати змусить.
— Добре, що жовтобрюх, на якого ти наступив,
був не голодний, а то... Кумедія, та й годі.
Вони, жовтобрюхи, кидаються на людину зі
свистом і кусають, наче ті собаки: підніме
голову та й свисне, як той чабан на вівці.
При яскравому сонці здалеку вони здаються
жовтогарячими — справжнє золото; зблизька
вони здаються сріблястого кольору. Лежить,
наче срібне колесо... Якщо розлютити жовтобрюха,
то він підстрибує, кидається на людину,
дере на ній шмаття й вириває цілі шматки
м'яса. Тільки ці укуси не смертельні. Від
розлюченого жовтобрюха можна врятуватися,
коли бігти так, щоб сонце світило йому в
вічі, — проти сонця не бачить.
Тут дід Базікало якось чудернацько свиснув,
і до нього з-під ломаччя виповз жовтобрюх.
Базікало погладив його по голові й докірливо
сказав:
— Що ж це ти нашого хлопця надумав лякати?
Тринди-ринди. Біда із вами, та й годі. Як
тепер його до Скрипухи доправити? Що?..
Чуєш, Власику, він каже, що жовтобрюхи доправлять
тебе до Скрипухи. Та не бійся ти його, погладь
змійчика.
Улас несміливо торкнувся рукою голови жовтобрюха.
— Правду кажуть, — захрипів Кахикало, —
нема степу без сайгаків, нема неба без сокола,
нема мандрів без пригод. Кхе, кхе.
Легенький вітерець захитав крони дерев,
і зашепотіли вони про щось, наче хотіли
підказати дідові, що стерлося в його пам'яті
роками.
— Слухай, серце, яку історію я розповім
тобі про іншого змія — полоза.
РОЗПОВІДЬ
ДІДА КАХИКАЛА ПРО ПОЛОЗА
Полоз
— це великий гад! Як дожене чоловіка, обів'є
його і задушить. Полози живуть в степу,
в лугах, а найбільше — серед скель.
Якось пливли ми Дніпром і пристали до берега
в Великому Лузі. От ми, старі козаки, понабивали
люльки та й палимо собі, а один молодик
пішов на полювання. Звечоріло — немаю нашого
молодика з полювання.
От котрийсь із нас обдивився кругом і каже:
— Стій, браття! Ми молодикові не сказали,
що тут полози живуть. Вони його задушать!..
Пішли шукати — коли ж так: стоїть молодик
під дубом, а круг нього обкрутився полоз...
Став полоз душити козака, а той йому й засадив
ножа в голову. Полоз так і закляк на ньому.
Побачив нас козак, зрадів, гукає:
— Ой, братчики, рятуйте!
Розмотали ми полоза, глянули — а козак ледь
живий. І рушниця в нього погнута...
— Годі тобі, Даниле, хлопця лякати. Та й
до Скрипухи неблизький шлях. Треба йти.
— Треба, так треба. Кхе.
Дід Кахикало сховав люльку, розправив вуса
й голосно тричі свиснув. Не встиг Улас навіть
оком повести, як перед ним уже стояла невеличка
бричка запряжена, але не кіньми, як те водиться
скрізь, а трьома жовтобрюхами.
Узяв Базікало Власа на руки, посадив у бричку.
— Рушайте, жовтобрюхи! Везіть козака до
Скрипухи.
Хватай час за чуприну, а то утече!..
Частина
перша
[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12]
Частина
друга
[1][2][3][4][5][6][7][8][9][10][11][12]